fredag 28 maj 2010

Att döma Aftonbladets läsare

Igår gav vi våra läsare alla möjligheter att läsa riktiga sportnyheter, bra sportnyheter.
Men det var inte många som ville läsa.
Då skrev jag en skitgrej på Venus Williams ”nakenchock” och plötsligt läste alla.
Vi överlever på grund av klick och antal läsare.
Vi får skit för att vi skriver om ”slask”, saker om naket och sex och dylikt.
Många gånger håller jag med, men det är fortfarande ett faktum att det är det läsarna vill ha.
Just Venus Williams nakna rumpa fick vi ingen skit för. Hon är nämligen tjej.
Jag har gjort en annan iakttagelse.
När vi skriver ”slask” om killar (exempelvis kända fotbollsspelare som har sex på olämpliga ställen eller Tiger Woods eller liknande) då är det överflödigt, ingen nyhet, skvaller.
Men när vi skriver om nakna tjejer då är det lugnt.

Ett praktexempel var när några franska fotbollsspelare hamnade mitt i en prostitutionshärva.
När vi skrev om spelarna skulle vi lämna dem i fred.
Men när vi hängde ut den prostituerade var kritiken inte alls lika hård.
Det är intressant känner jag.
Något att spekulera vidare i.

1 kommentar:

Josephine sa...

Det är ju katastrof! Det sorgliga är att det du observerat troligen är sant :/