söndag 9 september 2007

Exotisch - det betyder bra, på tyska...

Jag är hemma efter min vecka i Berlin med mina 17 andra tyskkompisar från skolan. Jag tänker sammanfatta resan kort.

1. Folk. Vi var 18 rosendalare på vift i tyskland + två lärare
2. Keith & Frederik. Lätt de skönaste lärare att dra till Tyskland med
3. Nygamla. Alla som var med har man ju träffat förr men nu känner man de lite bättre - jäkligt skönt gäng, alla som var med
4. Utegångsförbud. Efter klockan 24 var det inte tillåtet att vara utanför vandrarhemmet - partyt fick börja tidigt på efermiddagen/kvällen
5. Shisha. Vi hittade favorithänget ganska nära hemmet. Vattenpipa ffs
6. Värk. Har aldrig varit mörare i kroppen. Gått hur mycket som helst.
7. Kommunikation. Kommunikationsmedlen i Berlin är bäst. U-bahn, S-bahn, Tram och Buss, du kommer vart som helst på hur kort tid som helst
8. Sömn. Inte har man sovit mycket, uppe på nätterna med en kortlek är bra. Men när man väl sovit så har det varit så förbannat skönt.
9. Currywurst. Äckelkorv som finns överallt. Vågade aldrig smaka, tänker aldrig smaka
10. Snabbmat. Superbilligt och man är snål. Fetmentalitetens mästare Therese Gústafsson, Grattis!
11. Prostituerad. Korta kjolar resulterade i blickar, blickar till tusen. Tydligen klassas man som prostituerad om man visar benen. Jag gjorde det alla dagar förutom en
12. Sevärdheter. Muren, Checkpoint Charlie, DDR-museum, Olympiastadion, Unter den Linden, Alexanderplatz, Universitetet (kommer inte ihåg vilket), katedraler, KaDeWe - you name it!
13. Tyska. Kanske man kunde ha pratat mer tyska än vad man gjorde men en del blev det ändå och att lyssna och förstå är häftigt
14. Fula. Vi såg max fem snygga tyskar på fem dagar, det säger allt
15. Alkohol. Finns överallt, alla kan köpa och det är billigt, billigt
16. Värt. Jag tycker helt klart att resan var värd trots att jag tydligen missade Zlatans bästa halvllek i landslaget någonsin

Nu är det skola igen och det finns mycket att ta igen och ett antal extra kilon att gå ner :P

Vi hörs när vi hörs, vielen dank!

Inga kommentarer: