fredag 17 september 2010

Min karriär

Jag har fått en kommentar från Erik som önskar höra hur jag hamnade på Sportbladet.
Jag ska försöka göra en snabb summering.

Jag läste Journalistik på gymnasiet. (Där jag började ett år tidigare eftersom jag hoppat över årskurs sex).
Där blev jag uppmanad av min journalistiklärare tillika klassföreståndare att ligga på och göra studiebesök och dylikt.
Jag hade bestämt mig för att bli journalist och Aftonbladet var målet.
Jag tjatade via mail på Sportbladets redaktionsassistent och fick till ett studiebesök, (i vanliga fall brukar de inte ta emot sådant). Tre gånger under min gymnasietid gjorde jag studiebesök på Sportbladet och såg till att redaktionsassistenten kom ihåg mig.

Jobbmässigt sökte jag mig till en mindre lokaltidning, Enköpings-Posten där jag också gjorde ett studiebesök (i hopp om att kanske så småningom få ett sommarjobb.)
Jag blev erbjuden en två veckors praktikplats och tackade ja. Praktik ingick inte i mitt gymnasieprogram men rektorn godkände och mina lärare gav mig lite avlastning.
Det blev en lyckad praktik och Enköpings-Posten ville fortsätta hålla kontakten med mig.
Det började med att jag frilansade, detta i tvåan på gymnasiet, som 16-åring.
17 år gammal fick jag en 25 %-tjänst. Sommaren 2008 och 2009 jobbade jag stundtals heltid.
Hösten 2009, efter ett och ett halvt år på EP fanns det inte plats för mig längre, men jag fick fortsätta frilansa.
Då började jag också frilansa på UNT, Uppsalas lokaltidning.
Då hade jag inför den sommaren också varit på anställningsintervju på Sportbladet för sommarvikariat.
Jag hade skickat mitt CV till redaktionsassistenten och bad honom titta på det. Han skickade det vidare till personalchefen som ringde.
Jag fick inget sommarvikariat då, men de ville att vi skulle höras i framtiden, de sparade mitt namn ”på en lista”.
I slutet av november ringde plötsligt telefonen. (Då hade jag några gånger mailat mitt CV till personalchefen så att hon inte skulle glömma mig.)
Det var personalchefen som ringde och frågade om jag ville börja på heltid på sportwebben.
Med gråten i halsen tackade jag givetvis ja.
Jag blev provanställd i en och en halv månad och sedan förlängdes det till sista augusti i år.
Nu har jag kontrakt i två veckor till. Övrig framtid är oklar, väntar just nu på besked.

Väldigt mycket text, men så gick det till i alla fall.

1 kommentar:

Unknown sa...

You're the best Therese!