onsdag 29 september 2010

En rubrik är bra

Ulrika tyckte jag skulle visa vad jag skrev till killen som ville bli just sportjournalist.
Så här skrev jag alltså om vilken väg man kan gå till väga:

Att vara intresserad räcker långt. Men att kunna uttrycka sig skriftligt är också viktigt.
Jag läste journalistik på gymnasiet och lärde mig där de journalistiska grunderna som sedan hjälpte mig att kunna börja jobba på lokaltidning.
Praktisk erfarenhet är viktigast som journalist, så om du skulle lyckas få något uppdrag för en mindre tidning, jag satsade på lokaltidningen i Enköping, så är det en grym början.
Där kommer du att lära sig allt som är nödvändigt. Sen kan man givetvis kombinera det med att studera. Jag började jobba på lokaltidningen när jag gick på gymnasiet och fick sedan fortsätta direkt efter gymnasiet. Sen började jag även frilansa för en annan lite större lokaltidning. Efter att ha tjatat länge, det gäller att visa att man finns, så tog de in mig på intervju till Sportbladet.
Första gången gick det inte, men knappt ett halvår senare ringde de upp och erbjöd mig en tjänst.

Så mina tips är, skaffa ett jobb på lokaltidning, fortsätt att vårda ditt intresse och ligg på. För att få jobb på en större tidning så krävs det några års arbetslivserfarenhet eller en full utbildning. Väljer du att plugga vidare på en utbildning som har praktik är det väldigt bra. Då kan du få praktik på en bra tidning, visa att du är duktig och därmed fått in en fot.