måndag 15 juni 2009

Jag trodde jag hade könsherpes

Idag måste jag ha träffat på världens bästa Ungdomsmottagningssköterska. Helt underbar var hon! Vi pratade lite om allt möjligt. Om att ha sex full är som att köra bil utan säkerhetsbälte. Att ha sex utan kondom är som att spela fotboll utan fotbollsskor. Hon hade väldigt många fina metaforer.
Hon delade med sig av två regler som hon tycker att alla som söker "en bra kille" ska följa:
1. Ha aldrig sex med honom första gången ni träffas.
2. Om ni hamnar till sängs ändå, bryr han sig inte om att fråga om preventivmedel överhuvudtaget så går du där ifrån. Han ska inte förutsätta att du tar p-piller, eller att könssjukdomar inte finns.

Hon förde fram att man ibland kanske bara vill ha sex, och tyckte att det var lugnt också. Som sagt, hon var grym!
Väldigt vettiga regler må jag säga.
Sådant här får faktiskt min tankeverksamhet att spinna. Om inte vi som har tillgång till kondomer hur lätt som helst, till ett vettigt pris som alla har råd med, hur ska vi då kunna påstå att det enda sättet för att stoppa HIV/Aids-epedemin är genom att "afrikanerna" ska använda kondom. De som inte ens kanske har råd med det eller ens vet vad det är.
Attityden måste ändras hos oss först, vi som har den enkla möjligheten. Sedan kan man sprida attityden och få den förändrad till det bättre.

Jag gick till Ungdomsmottagningen för att jag trodde att jag hade fått könsherpes. Så nu vet alla det också. Men jag hade inte könsherpes, tacka gudarna. Men från och med nu är det jag som ska börja propagera för kondomen mer än någonsin!

Puss!

1 kommentar:

Pokus sa...

Ja! Bra! Jag är själv fett sugen på den där kondomerihjärtatshirten som H&M lanserat ;)