måndag 11 oktober 2010

Working process

Jag har funderat på det här med att bearbeta saker.
Iakttagelser, händelser, känslor, tankar, smärtor och glädje.
Och hur olika alla människor bearbetar saker.
Jag tycker själv att jag har ett väldigt hälsosamt sätt att bearbeta saker på.
Det har tagit ett tag att lära sig, jag har gått i många råttfällor om man säger så. Men just nu bearbetar jag det mesta på ett väldigt givande vis. Har det med mognad att göra? Jag har alltid tänkt mycket och tänker fortfarande på tok för mycket. Men jag har på något vis lärt mig att kanalisera tankarna. Sortera upp det, värdera och prioritera. Och ibland, kanske inte hälsosamt men nödvändigt, ignorera.
Det sista, att ignorera och förtränga, är nog det som de flesta människor helst gör. Lättare, mindre smärtsamt. Men det kommer tillbaka och sparkar dig i arslet - utan tvekan. Men med det sagt, så kan det vara nyttigt att kunna ignorera också. Det är det som jag har haft svårt med.
Men det ska också påpekas att alla människor behöver bearbeta saker på olika sätt. Och det känns skönt att jag har hittat mitt sätt.

Inga kommentarer: