fredag 18 januari 2008

What to blog?

Vad vill man egentligen skriva på blogg? Man vill ju ge folk möjlighet att beundra en när man gjort något bra och man vill ge folk möjlighet att tycka synd om en när man mår dåligt. Man vill dela med sig av sina visdomar och ibland vill man bara skriva.
Men vad kan man egentligen skriva? Det finns ju ändå vissa gränser. Vissa personer kanske man inte vill hänga ut eller vissa känslor eller åsikter håller man gärna för sig själv. Man kan inte skriva allt i en blogg. Eller jag kan inte det i alla fall.

Någon som tycks kunna skriva allt i en blogg är min bloggidol Magnus Uggla. I genomsnitt säkert sju, åtta inlägg om dagen om precis allt. Den senaste veckan har han deklarerat att man ska dricka öl på barnkalas, att hans son börjar komma in i trotsåldern, att hans fru städar innan städerskan kommer och att han går och får sina ögonbryn plockade. Magnus är en järv man. Jag skulle vilja vara en järv kvinna som skrev precis vad som helst i min blogg.

Fast om jag tänker efter så har Magnus förmodligen så mycket mer i sin skalle som han inte skriver ned. Dessutom känns det som att han, till viss del skriver för sina fans. Jag skriver främst för mig själv (eller inte alls) fast man vill ju att folk ska läsa. För att behålla en läsare så kan jag bara skriva: Nils. (Nu är du nämnd)

Bloggfenomenet i stort är roligt, spännande och ännu en bekräftelse på hur uppmärksamhets och skvallriga som vi människor är. Vi skriver för att märkas, vi läser för att snoka. Jag gör det i alla fall, självklart med undantag. Vissa bloggar är ju bara roliga, som Magnus Ugglas. Vissa inlägg jag skriver skrivs för att jag behöver skriva av mig och för att jag har tråkigt. Alla regler har undantag.

Puss!

1 kommentar:

Anonym sa...

Detta är en så stor resurs som du tillhandahåller och du ger bort den gratis. Jag gillar att se webbplatser som förstår värdet av att ge en utmärkt resurs för gratis. Jag älskade verkligen att läsa ditt inlägg. Tack!