lördag 15 januari 2011

Dag 14

Mitt sista inlägg från Rio.
I morgon, tidigt på morgonen åker jag till Curitiba.
Jag kommer att sakna min värdfamilj här jättemycket! Min Rio-mamma har bakat en chokladkaka till mig och i dag fick jag även en jättefin tunika av henne som present. Jag blev så rörd. Jag vill verkligen kunna prata med henne mer, får åka tillbaka hit när jag kan portugisiska.
Det sista jag kommer att göra här är att åka till en samba-skola där de övar inför karnevalen, det kommer att bli spännande!

Några sista reflektioner från Rio:
- Många brassars raggningsteknik: "You are beautiful" och sen hånglar de upp en. Hände Emma två gånger i går, hände mig förra veckan. Man blir helt ställd innan man uppfattar att man måste knuffa bort dem.
- Annan iakttagelse som man ser när folk faktiskt hånglar gemensamt är att brassar använder sjukt mycket tunga, Sudi skulle älska att hångla här ;).
- Det dör folk här i översvämningar. Detta händer tydligen varje år, men i år är det rekord i antal döda, just nu över 500 stycken, men det är en bra bit från där jag bor.
- Sista portugisiska-lektionen i går och jag kommer att sakna min lärarinnan väldigt mycket. Precis som jag kommer att sakna min kurskollega Emma. Men jag och Emma har redan pratat om Sune-maraton och liknande, så våra vägar kommer att korsas igen.
- När vi var ute i går hade jag en 40-årig brasse efter mig. Han erbjöd sig att lära mig mer portugisiska och resa till Curitiba som jag åker till i morgon (en och en halv timmes flyg från Rio). Han köpte en blomma till mig och sen fick jag veta att även hade flickvän redan. Äcklig man.
- En annan 30-årig brasse hängde jag med resten av kvällen sen och han var istället väldigt trevlig tack och lov och försökte inte med något, gav Rio-killarna lite bättre rykte.

Men ja, jag tackar Rio för en underbar tid och ser fram emot att jobba med barnen i Curitiba, där jag bor i en familj med en 20-årig dotter, en 18-årig son och en lite hund. (Inte den familj som det var tänkt från början.)

(Sen blev det inget kollande av det andra fotbollslaget som jag skrev i förra inlägget.)

Inga kommentarer: