tisdag 25 januari 2011

Dag 24

Så.
Ska vi snabbsammanfatta helgen.
En grym och utmattande helg.
Jag har lärt mig dansa samba, jag har druckit chopp (öl), jag har druckit winechopp (ja, vin blandat med öl, men det är det godaste jag någonsin har druckit), jag har varit på brasiliansk fotbollsmatch och hört mitt sällskap skrika Hora x antal gånger (förklarade för dem att ordet som de använder för "tid" och "timme" betyder prostituerad), jag har varit inne i en sexshop (ser ut som de svenska), jag har hört Eagle eye cherry's Save tonight på klubb, jag har haft ännu en barbeque och ja, typ så.

På barnhemmet har jag insett att filmerna som går på repeat är den brasilianska varianten på "Fem myror är fler än fyra elefanter". Jag kan snart alla sånger utantill och är nog mer intresserad av programmet än vad bebisarna är.
Sjunger även Imse vimse spindel för bebisarna i bland och de blir helt lugna, precis som min egen lill-kusin Tea.

Har köpt mig en bok som ska hjälpa mig att lära mig mer portugisiska som jag förhoppningsvis kan använda för att vidarestudera när jag kommer hem. Jag har redan lovat att komma tillbaka hit minst till VM 2014, men som det känns nu vill jag åka tillbaka hit senast om ett år, till nästa karneval. Ja, det är knappt tre veckor kvar innan jag åker hem men jag har redan börjat fundera på när jag ska tillbaka.
Jag vägrar just nu tänka på att åka hem. Men som sagt, det är lång tid kvar tills dess.
Fast jag har tagit mig igenom mer än hälften av min resa nu. Tiden flyger fram.

Men nu ska jag sikta in mig på att kunna kommunicera med mamman i huset och folket på mitt jobb, så jag måste lära mig mer av språket. Jag känner mig så otrevlig. Och folk märker direkt att jag inte är härifrån eftersom jag är så tyst.

Men ja, livet rullar på. Har fått in en vardagslunk här som jag trivs med. Och ett tillägg är att alla brassar har tandställning, i alla fall i Curitiba.

Puss så länge!

Inga kommentarer: