onsdag 5 januari 2011

Dag 3

Det har inte gått många dagar men jag har en miljard intryck som jag liksom ska sammanfatta utan att det blir för långt. Jag har några ytliga iakttagelser och lite upplevelser att bjuda på nu.

- Telefonen har slutat fungera på grund av klimatet.
- Det här är inte köttets land som jag läst i förväg. Detta är kolhydraternas land deluxe. Mycket bröd, kakor och till köttet äter man ris plus någon form av potatis (kokt, pommes eller chips).
- Dagens efterrätt var marmelad med mjukost... Typ gott faktiskt.
- Det regnar och det rapporteras på nyheterna som en katastrof, har tydligen aldrig regnat så här mycket, jag tycker det är ganska lite regn.
- Promenerade längs Copacabana i dag, 30 minuter var det sol istället för moln och jag hade inte solskydd på, det svider...
- Jaquelini, 8 år, (världens finaste namn) kusin till min värdinna har varit min portugisiska lärarinna och jag känner att jag lär mig otroligt mycket bara på det.
- Min riktiga kurs börjar i morgon, spännande. Tydligen tillsammans med en annan svenska.
- Vi tittar mycket tv, novelas, såpoperor, mycket hjärta, smärta, passion. Alla tjejer på tv är sjukt snygga.
- I verkliga livet är det brasilianska folket aktivt, mycket motion, men de njuter också av kolhydraterna och bär därmed på lite extra kilon, men det verkar inte störa dem.
- Har fått planer för helgen som låter otroligt spännande, men det får ni höra om efteråt.

En rolig parentes. Mitt favoritord på tyska är Schmetterling, som betyder fjäril. Mitt favoritord än så länge på portugisiska är Borboleta (uttalas bobbolito, typ) betyder också fjäril.

Puss!

2 kommentarer:

Jennifer sa...

Åhhh älskar att läsa dina inlägg från brasil :D

Josephine sa...

Låter som en härlig och annorlunda upplevelse! Hoppas att solen, när den väl kommer fram, är snäll mot dig och skapar en brun tonistället för röd ;)