måndag 17 januari 2011

Dag 16

Hallå!
Jag har landat i Curitiba och bor i en underbar familj! Igår var det en stor barbeque med massvis med mat och på kvällen åt jag friterad choklad med choklad innuti. Mums!
Under gårdagen var det typ fem kusiner här, tre mostrar, någon flickvän till kusinerna och någon morbror, och något kusinbarn. Hur trevligt som helst, tyvärr har de en morbror som ligger på sjukhus just nu, så stundtals är det lite sorglig stämning.
Annars är folk väldigt kärvänliga, jag är en del av familjen och jag får pussar och kramar åt alla håll och kanter.

Var på min arbetsplats i dag. Det är två olika hus. Ett hus med barn som är från två månader till två år gamla. Hur söta som helst! Min främsta uppgift är att ge dessa barn kärlek.
Samma sak i det andra huset där barnen är mellan två år och nio år gamla. De kommer och kramar en på en gång så det är bara att krama tillbaka.

Jag vet inte om jag råkat få en förkylning eller om jag har någon ny allergi, folk här pratar hela tiden om att de är allergiska när de är täppta i näsan, kanske att jag har fått deras allergi...
Huset hund är underbar måste också tillägga, en liten sak som ser ut som en lite större chiuaua.

Och i dag saknade jag Sverige litegrann. Det kommer i småattacker det där. Men det är bara att förtränga.

I morgon är det födelsedagskalas för två av barnen på barnhemmet, i will tell you more about that. Ja, jag har börjat tänka på engelska/svenska/portugisiska samtidigt, ibland tänker jag på tyska för att se om jag minns språket och det blir sjukt förvirrat i mitt huvud. Fantastiskt att man faktiskt kan typ prata så många språk. Portugisiskan kommer faktiskt snabbare än vad jag trodde, jag förstår mer än vad jag kan prata, men ändå. Mamman i den här familjen pratar inte heller någon engelska, så jag måste verkligen öva hela tiden.

Men i övrigt har jag börjat fundera på om man skulle flytta hem igen. Sjukt bekvämt att bli serverad mat, och någon som tar hand om tvätten och disken och allt. Och hela tiden även ha sällskap, även om jag ibland saknar min egentid.

Men ja, nu ska vi äta mini-pizzor.
Beijou!

Inga kommentarer: