onsdag 19 januari 2011

Dag 18

Mina vänner.
Det blev inget födelsedagskalas med barnen på barnhemmet för de äldre barnen. De två senaste dagarna har jag enbart pussat och kramat på bebisarna. I dag var vi på babysim.
Inför var jag inte säker på om jag faktiskt skulle göra någon nytta men de här barnen behöver verkligen kärlek. Kommunikationen med medarbetarna är lite svår, men det löser sig, de är alla hur gulliga som helst.
Och barnen är underbara. Verkligen hur söta som helst. Jag kommer att fota dem, men jag får inte lägga ut bilderna på nätet av rättsliga skäl. Men jag kan visa er från kameran. Barnen som bor på de här barnhemmen har blivit omhändertagna av socialen kan man säga. Deras föräldrar är missbrukare av något slag oftast, och föräldrarna kan få tillbaka barnen om de bevisar att de kan. En pojke hade fått återvända till sin pappa, men är nu tillbaka på barnhemmet igen. Väldigt sorgligt. De bor på barnhemmet och blir förhoppningsvis adopterade sen. Men vissa barn blir kvar i väldigt många år.
Det tar två timmar att ta sig till arbetsplatsen, med tre olika bussar. Men jag har världens bästa lokalsinne, så jag klarar även av de största städerna i Brasilien. Tumme upp!
Nu får jag höra fyllehistorier från mina värdsyskon. Den 19-åriga tjejen och 21åriga killen (inte 18 och 20 som jag skrivit tidigare). Det bådar gott inför helgen då vi har minst tre fester att gå till.
Jag har ju fyra veckor i den här staden så jag har tid på mig att göra det turistiska.
- Vi är så trötta på kvällarna här så vi somnar innan tio.
- I övrigt regnade det som tusan här i dag. Som det bara kan regna i Göteborg i Sverige.
- Och busschaufförerna kan inte köra, plus att vägarna är lite dåliga.
- Och det är väldigt många äldre brassar som börjar prata med mig, är jag bara attraktiv för de över 35?

1 kommentar:

Grääs sa...

DU! hoppa på Göteborg sådär inte ok;) men jag är stolt över vårt regn, du din brorsa är het (läs: värdbror) ragga på honom;)