lördag 8 januari 2011

Dag 6

Jag och min nya vapendragare Emma (min gotländska kurskamrat) har de två senaste dagarna hängt på stranden efter våra lektioner. Lektioner som håller på mellan tio och tolv på dagen.
I dag träffade vi på tre killar från Argentina, en stackare förstod ingen engelska men kunde kommunicera lite med Emma via spanska.
Annars försöker vi ju lära oss portugisiska, och det brasilianska folket är så underbara att prata med.
På bussen hem i dag tror jag att en tjej erbjöd mig att sitta i hennes knä när det inte fanns några sittplatser.
I Rio är trafiken kaos på kvällarna har jag märkt. Tips från coachen är att inte ta buss efter klockan sex, inte av säkerhetsskäl utan av tidsskäl, en bussresa som vanligtvis tar en kvart tog en timme i dag.

I morgon har min värdinnan planerat hur mycket grejer som helst, så vi tänkte gå och lägga oss ganska tidigt i dag (i Brasilien är klockan tio på kvällen i detta nu.)

Jag och Emma går omkring och mest avgudar brassarnas kroppar. Det finns så sjukt mycket snygga människor här. Tjejerna med sina underbara bakdelar och killarna med sina underbara överkroppar. Mycket ögongodis på alla håll. Alla tjejer här använder stringbikini. Jag skulle vilja ha självförtroendet till att göra det. Samtidigt finns det kanske vissa som borde köpa en annan bikiniunderdel, även om de flesta fyller ut det bra. (Såg en väldigt snygg bakdel, men med en finne på, då kanske man kan ta andra trosor...)

Vill tillägga att min åttaåriga kompis som lämnade huset i tisdags är, som min portugisiskalärares barn, besatt av Lady Gaga. Och Jaquelini sjöng även för mig, Aquas Barbie girl, i en portugisisk version. Har även lyckats se Svampbob fyrkant, Simpsons, High School musical och En prinsessas dagbok på portugisiska.

I övrigt är som sagt folket underbart och min värdinnas mamma förstår mig i bland, och jag förstår henne i bland. Hon är helt fantastisk och ger mig mat. Och mycket kakor och godis. Jag är för feg för att säga nej, det känns oförskämt, och jag tycker ju att det är gott. Försöker kompensera kaloriintaget med typ minst två-tre timmars promenad per dag.

Jag och gotländska Emma har mycket gemensamt så vi har trevliga pratstunder under våra långa promenader som vi tar överallt. Folk säger att man inte kan promenera i Rio, vi har motbevisat dem.

Nu är planen att låta solbrännan lägga sig. Solen kom till Rio i går och ja, min näsa har redan börjat flagna.

På återskrivande! Boa Noite!

PS. Har satt upp ett mål för mig själv att när den här resan börjar närma sig sitt slut, då ska jag kunna skriva ett helt inlägg på portugisiska, kanske inte långt, men ett inlägg i alla fall. DS.
PS2. Försöker följa Ronaldinho-soppan härifrån, och jag har köpt en dagstidning som jag försöker förstå delar i från. Men Sportbladets Silly-blogg får förtydliga. DS.

Inga kommentarer: