lördag 8 januari 2011

Dag 7

Det har nu gått precis en vecka sedan jag lämnade Sverige.
Jag börjar trivas väldigt bra här. Och jag tänker ta med mig den här mentaliteten med mig hem, och jag kommer fram till nya, bra saker hela tiden. Dessutom ser jag en hel del grejer.
I dag var jag i en favela, även om jag lovade hela släkten att låta bli. En favela är en brasiliansk kåkstad där knark och pistoler härjar. Men jag och min värdinna som har koll var där på dagtid och det såg verkligen inte ut som jag trodde. Det var hus, restauranger, skolor, We no speak Americano i högtalare från en bil. På vägen ut från favelan gick vi tydligen förbi några män med pistoler, som fick min värdinna att gå snabbare, jag märkte inte mycket. Men de gör inget på dagtid, men det var ju bra att hon traskade på lite snabbare i alla fall.
Utöver favelan har jag varit uppe till Jesus-statyn (jag kan flyga, jag är inte rädd.), sett Maracana, världens största fotbollsarena typ, som var helt stängd tyvärr, rustas inför VM. Sen har jag varit i den stadsdel som har de finaste byggnaderna men som är farligast nattetid, då de har flest folk som bor på gatan där.

I övrigt tänkte jag nu göra det här inlägget lite förvirrat. Som sagt, massvis med iakttagelser som ska sammanfattas.
- På bussen som tog lång tid i går kom det in en man med sin ställning med godis. Assmart affärsidé ju, alla började handla eftersom de var trötta på att bussen stod still. Det står män längs gatorna och säljer godis till alla bilar när det är som mest trafikstockning.

- På portugisiska säger man Eu tenho 20 anos, (jag är 20 år), direktöversatt: jag har tjugo år. Min värdinna säger därför när hon pratar engelska: I have 20 years). Lite roligt. Likväl som hon säger "prove" istället för "try" på engelska, låter ju som en typisk swenglish grej annars.

- Folk blandar ihop Sverige med Schweiz hela tiden. Annars vet man lite om Sverige här, en dam på gatan började prata om Ingmar Bergman. De argentinska killarna lyssnade på Looptroop och hade stenkoll på The Hives.

Just nu tar värdinnan en tupplur innan vi ska ut och dansa och hälsa på en av hennes vänner som fyller år. Det blir spännande!

Tchau!

Inga kommentarer: