lördag 11 juli 2009

För i helvete

Jag tänkte skriva ett inlägg om hur otroligt duktig jag varit idag som både hunnit, träna, städa och jobba, men bara genom att titta igenom lite papper inser jag nu att det finns ganska mycket viktigare saker att skriva om.

700 miljoner barn i världen lever för mindre än 10 kronor per dag. Jag gick precis och köpte tre små chokladbitar för 12 kr.

Varannan minut dör ett barn på grund av Aids. Över 1000 barn per dag smittas av Aids. Jag blir hysterisk över att tro att jag har herpes (som jag inte ens hade). Jag blir galen av en förkylning. Jag har inte tid att vara sjuk, säger jag. Jag måste jobba och tjäna pengar (som slösas på typ godis, alkohol, kläder...)

60 miljoner barn bor på gatan. Jag brukar säga att jag skulle avlida av att bli tvingad att flytta hem till mamma igen.

Under perioden januari-juli 2007 anmäldes 717 fall av grov misshandel mot barn 0-6 år, i SVERIGE.

Ibland vill man bara ge upp. Okej, jag skänker 100 kr i månaden till Amnesty, ska nu börja skänka 50 kr i månaden till Greenpeace. Men sådana summor hjälper inte. Jag måste skaffa mig ett fadderbarn. Sedan ska jag engagera mig mer i Barnens Värld-föreningen. Jag vill ju till Sydafrika för fotbolls-VM, nu vill jag nog dit i fler syften. Ska nog börja kolla upp det där på en gång.

Puss!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Du kan nog vara världens finaste människa, Therese.

Pokus sa...

OK, therese: (jag vet att det kan låta dumt, men jag har nyss insett detta)

1. det är inte ditt fel och du är inte ansvarig för alla orättvisor i världen

2. med detta sagt vill jag bara säga att jag tycker att det du gör är väldigt bra och vettigt samt att det överhuvudtaget är skönt med en tjej med engagemang! (inte som undantag utan överhuvudtaget) jag funderar dock på hur amn bäst hjälper...vet inte om jag litar hundra på alla organisationer/att pengarna går dit de ska.. men jag har i alla fall tänkt börja ge 100/månader till Greenpeace, sen tänkte jag bli jurist och rädda resten... (se punkt 1) ...:D

Dan Kallin sa...

Aids!