måndag 8 september 2008

Gossip

Snok och skvaller måste vara bland det smaskigaste som finns. Varför är det så himla spännande att ta del av andras privatliv? Att få en kick av att höra något nytt eller att få en kick av att sprida vidare något nytt är helt hemskt. Jag brukar försöka låta bli att skvallra om saker som jag inte har full koll på och jag skvallrar aldrig om sånt som folk ber mig att hålla hemligt. Ibland behöver folk inte be heller, vissa saker förstår man att man inte ska sprida. Men ordet sprids så oerhört fort i vilket fall.
Alla skvallrar, så är det. Och jag tror ändå att man behöver skvallra. Alla får sin dos av det och därför är det på något vis allmänt accepterat. Det finns ganska många människor som skvallrar om sig själva också. Att få uppmärksamheten kan ibland behövas.
Konceptet med bloggar är ju en konsekvens av det. Dock är det väldigt få bloggar av de jag läser som skvallrar om andra, tackochlov. Det skulle kunna skapa väldigt mycket krångel, där går det ju liksom inte att begränsa vilka som läser och får reda på saker.
Men bloggarna hjälper oss ändå att hålla koll på andra människor. Som man spekulerar. Speciellt när ett väldigt abstrakt inlägg skrivits, då kan man ju hitta vad som helst i det inlägget. Människan är gjord för att skapa och triggas igång av historier, så är det bara.

Puss!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jaa, skvaller är intressant. Det är roligt att ta del av andra människors liv, även om jag själv föredrar att hålla mig utanför den skitsnackande delen som ofta (tyvärr) brukar komma med på köpet.